Prof. UAM dr hab. Iwona Piotrowska – biogram

Iwona Piotrowska (z d. Halicka), absolwentka Wydziału Nauk Geograficznych i Geologicznych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, dydaktyk i nauczyciel, kierownik Pracowni Dydaktyki Geografii i Edukacji Ekologicznej WNGiG. Od początku w jej pracy obecna jest dwukierunkowość zainteresowań naukowo-dydaktycznych. Pierwszy nurt związany jest z dydaktyką geografii, natomiast drugi wynikający z ukończonej specjalizacji na kierunku Geografii, Kształtowanie i ochrona środowiska, odnosi się do zagadnień oddziaływania człowieka na środowisko geograficzne oraz funkcjonowania geosystemów.

Problematyka podejmowanych badań naukowych widoczna w 130 publikacjach dotyczy działalności człowieka w środowisku geograficznym, zmian w rzeźbie i użytkowaniu ziemi, aspektów geomorfologiczno-krajobrazowych, metod kształcenia geografii i przyrody, prezentacji wiedzy, aplikacji osiągnięć neurodydaktyki w procesie kształcenia, zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego, kształtowania pojęć geograficznych w edukacji dwujęzycznej, technologii geoinformacyjnych oraz GIS w nauczaniu, nowych rozwiązań strategicznych
i metodycznych kształcenia geograficznego, a także koncepcji podstaw programowych kształcenia geograficznego na różnych poziomach edukacyjnych.

Rozwój naukowy wiąże się także z udziałem w 188 konferencjach, seminariach i warsztatach o zasięgu krajowym i międzynarodowym (Afryka Południowa, Chiny, Francja, Grecja, Indie, Izrael), podczas których przedstawiała wyniki swoich badań, analiz i rozważań. Była także członkiem komitetów organizacyjnych podczas 10 krajowych konferencji naukowych
i warsztatów. Współpracuje z wieloma ośrodkami naukowymi w kraju. Uczestniczyła również w około 20 konferencjach organizowanych dla nauczycieli przez wydawnictwa edukacyjne. Działalność Iwony Piotrowskiej koncentruje się w obszarze naukowym, dydaktycznym i organizacyjnym.

Daty zatrudnienia w UAM:

  • 1987-1997 – asystent, Instytut Badań Czwartorzędu WNGiG;
  • od 1.11.1997 – doktor, adiunkt, Instytut Badań Czwartorzędu UAM, przemianowany na Instytut Paleogeografii i Geoekologii, później Instytut Geoekologii i Geoinformacji;
  • od 1999 – kierownik Pracowni Dydaktyki Geografii i Edukacji Ekologicznej;
  • od 1.04.2013 – doktor habilitowany, adiunkt w Instytucie Geoekologii i Geoinformacji;
  • od 1.01.2015 – prof. UAM, Instytut Geoekologii i Geoinformacji.

W latach 1985-2012, Iwona Piotrowska pracowała także w I Liceum Ogólnokształcącym
im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, na stanowisku nauczycielki przedmiotów: kształtowanie i ochrona środowiska (opracowanie autorskiego programu), geografia oraz geografia w klasach dwujęzycznych (polsko-francuskich).

Wykształcenie:

  • II Liceum Ogólnokształcące im. Heleny Modrzejewskiej (obecnie im. Generałowej Zamoyskiej i Heleny Modrzejewskiej) w Poznaniu;
  • studia magisterskie na kierunku Geografia w latach 1981-1986, Wydział Biologii i Nauk
    o Ziemi UAM oraz Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych UAM;

praca magisterska przygotowana pod kierunkiem prof. dra. hab. Stefana Żyndy: Zmiany
w ukształtowaniu powierzchni okolic Sieniawy Lubuskiej spowodowane odkrywkową eksploatacją węgla brunatnego na siodle VIII-część wschodnia,
1986 r.;

  • rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem prof. dra. hab. Andrzeja Kostrzewskiego: Zmiany struktury użytkowania ziemi i ich związek ze współczesnym systemem denudacyjnym strefy młodoglacjalnej (zlewnia górnej Parsęty, Pomorze Zachodnie), 1997 r.;

W rozprawie doktorskiej zastosowała nowe metody badania i przedstawiania elementów środowiska geograficznego, w tym użytkowania ziemi, wykorzystując GIS i kartografię komputerową. Zdobycie takiej wiedzy i umiejętności umożliwił pobyt w roku akademickim 1993/1994 na stypendium Rządu Flamandzkiego w Instytucie Geografii Wolnego Uniwersytetu w Brukseli (Vrije University in Brussels) i uczestnictwo w programie GIS.

  • rozprawa habilitacyjna: Kształtowanie pojęć geomorfologicznych w dwujęzycznym nauczaniu geografii fizycznej, 2012/2013 r.;

Podstawowym celem rozprawy habilitacyjnej było rozpoznanie i analiza procesu wprowadzania i kształtowania pojęć geomorfologicznych, na przykładzie morfogenetycznej działalności czynników egzogenicznych, w ujęciu zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego (nauczania dwujęzycznego polsko-francuskiego). Praca jest przykładem interdyscyplinarnego połączenia geomorfologii, dydaktyki geografii i lingwistyki, tym samym wpływa na zwiększenie znaczenia poznawczego i praktycznego. Szczególnie doniosłą rolę spełnia w rozwoju człowieka język, ponieważ to od niego zależy rozwój myślenia, w tym opanowanie pojęć, dlatego duże znaczenie przywiązuje się do procesu kształcenia. W pracy zaproponowała kanon pojęć geomorfologicznych do zastosowania w edukacji szkolnej oraz opracowała model ich kształtowania, możliwy do aplikacji w nauczaniu dwujęzycznym. Ponadto, przygotowała procedury badania efektywności procesu dydaktycznego. Przeprowadziła także eksperyment naukowy, którego celem było zbadanie wpływu zmian strategii dydaktycznych na poziom opanowania pojęć geomorfologicznych. Do badań włączyła metodę okulografii (eye tracking), która stanowi nowoczesny sposób pomiaru zachodzących procesów myślowych i kognitywnych, zarówno w odniesieniu do treści geograficznych, jak i językowych.

Udział w stażach naukowo-dydaktycznych:

  • Zakład Dydaktyki Geografii Uniwersytetu Śląskiego w Sosnowcu, 23-28.10.1989 (opiekun prof. dr hab. M.Z. Pulinowa);
  • Międzynarodowe Centrum Studiów Pedagogicznych (Centre International d’Études Pédagogiques), Sèvres, Francja, 1.01.1992-28.02.1992;

Pobyt i ukończenie stażu w Międzynarodowym Centrum Studiów Pedagogicznych w Sèvres umożliwiło uzyskanie uprawnień do nauczania geografii w języku francuskim. Tym samym Iwona Piotrowska została włączona do międzynarodowego programu edukacyjnego MOBIDIC, edukacji dwujęzycznej w szkołach średnich. Efektem kompetencji merytoryczno-językowych było opracowanie skryptu w j. francuskim do geografii fizycznej dla klas dwujęzycznych szkół średnich La Géographie physique (1993);

  • Stypendium Rządu Flamandzkiego w Instytucie Geografii Wolnego Uniwersytetu w Brukseli (Vrije University in Brussels); Systemy Informacji Geograficznej (program: Master in Industrial Location and Development), Instytut Geografii, Vrije Universiteit w Brukseli, Belgia, 1.10.1993-31.05.1994;
  • Szkolenie GIS, Instytut Geografii, Universiteit Utrecht, Holandia, 9.04.1994.

Staże dotyczące dwujęzycznego nauczania geografii:

  • 1992 – le Centre International D’Études Pédagogiques de Sèvres, Francja;
  • 1992 – Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Sulejówek;
  • 1993 – CODN, Warszawa;
  • 1993/1994 – le Français cours accéléré, l’Université Libre à Bruxelles, Belgia;
  • 1995 – CODN, Sulejówek;
  • 2003 – CODN, Sulejówek;
  • 2005 – CODN, Sulejówek: Enseignants de Disciplines non linguistiques – perfectionnement didactique;
  • 2007 – le stage TBI (Tableau Blanc Interactif), Institut Français, Warszawa.

Udział w projektach badawczych:

  • udział w programie Zintegrowanego Monitoringu Środowiska Przyrodniczego – użytkowanie ziemi (koordynator prof. dr hab. A. Kostrzewski), Generalna Inspekcja Ochrony Środowiska, Warszawa;
  • udział w pracach Akademii Metropolitalnej Centrum Badań Metropolitalnych UAM (współautorstwo opracowania „Edukacja lokalna i regionalna w Metropolii Poznań”; 2012 r.; koordynator prof. dr hab. T. Kaczmarek).

Udział w projektach naukowo-edukacyjnych finansowanych przez UE; jednocześnie funkcja koordynatora ze strony WNGiG:

  • Kolegium Śniadeckich (2010-2013; projekt naukowy UAM, OFEK i Miasto Poznań; kierownik projektu prof. dr hab. S. Dylak, WSE UAM; wypracowanie nowoczesnej koncepcji edukacyjnej Strategia Kształcenia Wyprzedzającego, aplikowanej w szkołach średnich);
  • eSzkoła Moja Wielkopolska (2011-2014; projekt naukowy UAM, OFEK i Miasto Poznań; kierownik projektu prof. dr hab. S. Dylak, WSE UAM; koncepcja edukacji przyrodniczej z wykorzystaniem Metody projektu; konsultacje merytoryczno-metodyczne; szkolenia dla nauczycieli);
  • Akademia Talentów Przyrodniczych – podwyższenie jakości kształcenia kompetencji naukowych i przyrodniczych w szkołach ponadgimnazjalnych w ramach przedmiotu „Ekologia Krajobrazu” (2012-2013 r. współpraca z Instytutem Środowiska Rolniczego i Leśnego PAN w Poznaniu; kierownik naukowy dr M. Golis, IŚRiL PAN Poznań; opracowanie koncepcji i programu kształcenia ekologicznego z wykorzystaniem Metody projektu);
  • Laboratorium Szkoła Przyszłości (Future ICT): UAM, Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe; od 2014 r.; Stworzenie koncepcji metodycznych dla integracji narzędzi ICT
    w edukacji przyrodniczej na etapie wczesnoszkolnym z wykorzystaniem usług sieciowych nowej generacji.

Przygotowanie 28 recenzji artykułów naukowych do następujących czasopism (w latach 2012-2018):

Annales UMCS, Baltic Coastal Zone, Czasopismo Geograficzne, Environmental & Socio-Economic Studies, Geoforum, Miscellanea Geographica, Monitoring Środowiska Przyrodniczego, Prace i Studia Geograficzne Uniwersytetu Warszawskiego, Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG, Przegląd Geograficzny, Questiones Geographicae, Regional Studies on Development, Roczniki Geomatyki.

Przygotowanie recenzji jako Rzeczoznawca MEN ds. podręczników szkolnych (od 1996 r.)

w latach 1998-2019 opracowała 130 recenzji merytorycznych i dydaktycznych: podręczników do nauczania geografii i przyrody, programów nauczania geografii i przyrody w szkołach podstawowych, gimnazjum i szkołach średnich, środków dydaktycznych oraz maturalnych arkuszy egzaminacyjnych.

Opracowanie nowych strategii, metod oraz materiałów dydaktycznych (programy, podręczniki, skrypty, koncepcje kształcenia):

  • Piotrowska I., Sobańska M., Wiecki W., Wieczorek D., 1997. Plansze dydaktyczne do nauczania geografii dla szkół podstawowych i średnich. Wersus s.c. Poligrafia i Wytwarzanie Pomocy Szkolnych, Ziębice;
  • Piotrowska I., Dzbanuszek J. 1998. Geografia województwa poznańskiego (podręcznik regionalny do geografii klasy VIII). Wydawnictwo M. Rożak, Gdańsk;
  • Zastrożna E., Mrula A., Piotrowska I., Lewandowska-Szwarc B., 2001. Zeszyt ćwiczeń
    z geografii do matury 2002, 2003, 2004, nr 3, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna, Poznań;
  • Piotrowska I., Cichoń M., (red.), 2010. Człowiek w krajobrazie miasta Poznania. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań;
  • Piotrowska I., (red.), 2010. Nowoczesne technologie w nauczaniu o krajobrazie. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań;
  • Piotrowska I., Cichoń M., Mrula A., Nowak-Pierszchalska K., 2011. Scenariusze zajęć z geografii metodą wyprzedzającą – Kolegium Śniadeckich. Pracownia Dydaktyki Geografii i Edukacji Ekologicznej, Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych, Poznań. Kolegium Śniadeckich: O projekcie. kolegiumsniadeckich.pl oraz www.ofek.pl [dostęp 01.06.2013];
  • Piotrowska I., 2012. Kształtowanie pojęć geomorfologicznych w dwujęzycznym nauczaniu geografii fizycznej. Studia i Prace z Geografii i Geologii 24, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań;
  • Kaczmarek T., Piotrowska I., Cichoń M., 2012. Koncepcja interdyscyplinarnego projektu edukacyjnego dla gimnazjum pt. „Wiedza o Metropolii Poznań”. Centrum Badań Metropolitalnych UAM, Poznań;
  • Piotrowska I., Cichoń M., 2012. Wybrane stanowiska prezentujące dawny i obecny stan środowiska geograficznego doliny Warty i Ostrowa Tumskiego. [w:] D. Konieczka-Śliwińska, M. Herkt, R. Pernak (red.), Dziedzictwo kulturowe Ostrowa Tumskiego w Poznaniu. Podręcznik dla nauczycieli i edukatorów. Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT, Poznań;
  • Piotrowska I., Cichoń M., 2013. Scenariusze zajęć geografii z wykorzystaniem przestrzeni cyfrowej. [w:] S. Dylak (red.), Strategia Kształcenia Wyprzedzającego. UAM, Ogólnopolska Fundacja Edukacji Komputerowej, Poznań;
  • Piotrowska I., Beczkiewicz M., 2013. Program nauczania przedmiotu dodatkowego dla szkół ponadgimnazjalnych. IBRiL PAN, WNGiG UAM, Poznań;
  • Piotrowska I., 2014. Geografia jako dziedzina kształcenia opartego na uczniowskich projektach zintegrowanych. [w:] S. Dylak, G. Barabasz, D. Hejwosz-Gromkowska (red.) Metoda projektów w edukacji ponadpodstawowej (na przykładzie przedmiotów przyrodniczych). UAM, OFEK, Samorząd Woj. Wielkopolskiego;
  • Beczkiewicz M., Piotrowska I., 2015. Wstęp. Założenia programu nauczania przedmiotu Ekologii Krajobrazu; Technologia informacyjno-komunikacyjna w przedmiocie ekologia krajobrazu; „Nakładka” dla ucznia zdolnego – Akademia Talentów Przyrodniczych (ATP). [w:] M. Beczkiewicz, M. Szyszkiewicz-Golis (red.), Ekologia Krajobrazu. Cz. 2. Przewodnik metodyczny. IBŚRiL, PAN, Poznań;
  • Piotrowska I., 2015. Strategia uczenia się przez nauczanie (LDL) jako innowacja w edukacji przyrodniczej i pracy z uczniem zdolnym. [w:] M. Beczkiewicz, M. Szyszkiewicz-Golis (red.), Ekologia Krajobrazu. Cz. 2. Przewodnik metodyczny. IBŚRiL, PAN, Poznań;
  • Piotrowska I., Cichoń M., 2016. Wybrane stanowiska prezentujące dawny i obecny stan środowiska geograficznego doliny Warty i Ostrowa Tumskiego. [w:] T. Stryjakiewicz (red.) Ostrów Tumski w Poznaniu w perspektywie geograficznej. Wydawnictwo UAM, Poznań;
  • Piotrowska I., Szkurłat E. (red.), 2016. Nowe problemy i metody badań procesu kształcenia geograficznego. Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Iwona Piotrowska uczestniczyła w latach 2016-2018 w pracach zespołu projektowego opracowującego Podstawy programowe kształcenia ogólnego w zakresie geografii w szkole podstawowej i szkole ponadpodstawowej (prof. UŁ dr hab. Elżbieta Szkurłat, przewodnicząca zespołu; A. Hibszer (UŚ Sosnowiec), T. Rachwał (AP Kraków), T. Wieczorek (OKE Łódź)). Wyrazem podjętych działań było opracowanie teoretycznych założeń kształcenia ogólnego w zakresie geografii i zasad doboru treści oraz umiejętności kształtowanych podczas edukacji geograficznej w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.

Przygotowana Podstawa Programowa kształcenia ogólnego w zakresie geografii oparta na efektach kształcenia i dostosowana do reformy ustroju szkolnego została opublikowana w postaci dokumentów prawnych: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum i szkoły branżowej II stopnia. Ponadto, przygotowano również liczne publikacje omawiające idee założeń i realizacji podstawy oraz przeprowadzono szkolenia dla nauczycieli, autorów, wydawców podręczników i recenzentów.

Przygotowanie projektów edukacyjnych:

  • Efektywne przygotowanie studentów geografii do roli nauczyciela XXI wieku – współpraca
    i praktyka szansą rozwoju studenta oraz nauczyciela
    , w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, konkurs nr 6/POKL/3.3.2/2009 (którego celem było opracowanie efektywnej strategii przygotowanie studentów do realizacji zadań współczesnego nauczyciela geografii; opracowanie i złożenie dokumentacji 2012 r.; współpraca z dr M. Cichoń);
  • Akademickie Centrum Kreatywności, (projekt w ramach MNiSW, dotyczący kształcenia nauczycieli, złożony 30 września 2014 r.; współpraca z dr M. Cichoń);
  • Nowoczesny program kształcenia przygotowujący studentów geografii do roli nauczyciela XXI wieku w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym. Projekt zatwierdzony przez NCBiR na lata 2018-2023; nr umowy: POWR.03.01.00-00-KN36/18-00 (współpraca z dr M. Cichoń).

Prowadzone zajęcia dydaktyczne:

Iwona Piotrowska prowadziła zajęcia dydaktyczne na studiach stacjonarnych i zaocznych następujących kierunków Geografia, Kształtowanie Środowiska Przyrodniczego i Turystyka i Rekreacja oraz podyplomowych studiach Przyroda i Geografia dla nauczycieli. Obecnie prowadzi zajęcia na studiach I i II stopnia (licencjackich, magisterskich i dla doktorantów).

Wykłady:

  • Metodyka nauczania geografii
  • Organizacja i prowadzenie wycieczek
  • Dydaktyka geografii i przyrody
  • Dydaktyka geografii
  • Dydaktyka przyrody
  • Podstawy Dydaktyki
  • Podstawy geografii (Wydział Chemii UAM, Wydział Biologii UAM)
  • Dydaktyka szkoły wyższej i Dydaktyka przedmiotowa (wykład dla doktorantów)

Ćwiczenia / laboratoria:

  • Metodyka nauczania geografii
  • Geografia regionalna świata
  • Dydaktyka geografii
  • Dydaktyka geografii i przyrody
  • Geografia regionalna
  • Ćwiczenia terenowe z geografii regionalnej
  • Metodyka prowadzenia obserwacji geograficznych (prowadzona w 2001-2006 na kierunku Edukacja Elementarna i Przyroda na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu oraz na kierunku Pedagogika a z Przyrodoznawstwem w Collegium UAM w Kościanie)
  • Organizacja i prowadzenie wycieczek
  • Multimedia w nauczaniu geografii i przyrody
  • Podstawy geografii (Wydział Chemii UAM, Wydział Biologii UAM)
  • Podstawy Dydaktyki
  • Seminaria i laboratoria magisterskie

Podejmuje się także różnorodnych działań dydaktycznych (wykłady, seminaria, konferencje, szkolenia, olimpiady, konkursy, wystawy, Festiwal Nauki i Sztuki, Kolorowy Uniwersytet) dla studentów WNGiG, uczniów i nauczycieli szkół województwa wielkopolskiego, których celem jest pogłębianie wiedzy geograficznej w dobie zmian środowiskowych i technologicznych.

Działalność organizacyjna:

  • coroczna organizacja praktyk pedagogicznych dla studentów WNGiG;
  • organizowanie, przyjmowanie i prezentacja WNGiG dla szkół z Wielkopolski;
  • w 2001 r. zorganizowała Konferencję metodyczną dla nauczycieli Metoda projektu edukacyjnego;
  • udział w organizacji GIS Day na WNGiG, 2002 i 2006;
  • w ramach działalności Sekcji Dydaktyki Geografii PTG organizuje i prowadzi coroczne Seminariua dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych podczas zawodów okręgowych Olimpiady Geograficznej PTG oraz Seminaria dla nauczycieli gimnazjów podczas Wojewódzkiego Konkursu Obieżyświat dla uczniów gimnazjów z Wielkopolski;
  • w 2010 r. współorganizowała wystawę poświęconą życiu i twórczości prof. Marii Czekańskiej (z okazji 45 lat Dydaktyki Geografii na WNGiG);
  • od 2012 r. współorganizuje Wojewódzki Konkurs Geograficzny Obieżyświat dla uczniów gimnazjów województwa wielkopolskiego;
  • w 2010 r. była współorganizatorem XI Ogólnopolskiego Forum Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych Krajobraz i człowiek;
  • w 2015 r. współorganizowała Wystawę z okazji Jubileuszu 85 lat Dydaktyki Geografii na WNGiG Dydaktyka geografii – Między tradycją a współczesnością;
  • w 2015 r. współorganizowała Ogólnopolską Konferencję Naukową w ramach Komisji Edukacji Geograficznej PTG Nowe problemy i metody badań procesu kształcenia geograficznego, WNGiG, Poznań. Efektem konferencji była redakcja VI. tomu z serii Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG;
  • organizacja GIS Day na WNGiG, 2017.

Funkcje:

  • od 1988 – Juror Komitetu Okręgowego Olimpiady Geograficznej;
  • od 1989 – Pełnomocnik Dziekana WNGiG UAM ds. praktyk pedagogicznych;
  • 1991-2000 – członek Zespołu Kierunkowego Geografii przy Centralnym Ośrodku Metodycznym Nauczycielskich Studiów Akademii Pedagogicznej w Krakowie;
  • 1992 – Sekretarz I Ogólnopolskiej Szkoły Zintegrowanego Monitoringu Środowiska Przyrodniczego;
  • od 1996 – Rzeczoznawca MEN ds. oceny merytoryczno-dydaktycznej podręczników,
  • 1998 – Sekretarz XV Sympozjum ZMŚP;
  • 1998-2000 – Przewodnicząca Zespołu Kwalifikacyjnego ds. Stopni specjalizacji zawodowej nauczycieli 1o z zakresu geografii;
  • w 1999 – Juror Wojewódzkiej Olimpiady Ekologicznej;
  • od 1999 – Kierownik Pracowni Dydaktyki Geografii i Edukacji Ekologicznej WNGiG;
  • od 2000 – Opiekun Sekcji Dydaktyki Geografii przy Poznańskim Oddziale Polskiego Towarzystwa Geograficznego;
  • w 2000 – ekspert w Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu (funkcja egzaminatora maturalnego, weryfikatora, konstruktora zadań egzaminacyjnych);
  • 1999-2008 – Kierownik Studiów Podyplomowych „Przyroda” na WNGiG (w 1999 r. uzyskanie Grantu MEN na realizację; Studia w 2007-2008 finansowane w ramach UE);
  • 2004-2006 – Kierownik Studiów Podyplomowych „Geografia” na WNGiG; (łącznie przygotowanie i prowadzenie 7 edycji Studiów Podyplomowych Przyroda i Geografia);
  • 2002-2008 – Przewodnicząca Komisji Edukacji geograficznej (Dydaktyki Geografii) Polskiego Towarzystwa Geograficznego; (zorganizowała18 spotkań dot. działań i strategii kształcenia geograficznego);
  • 2005-2008 – członek Rady Programowej Uniwersyteckiego Centrum Koordynacyjno-Programowego Kształcenia Nauczycieli UAM;
  • w 2007 – członek Zespołu Międzyuczelnianego (UAM, UW, UJ, UWr) do prac w zakresie standardów kształcenia nauczycieli;
  • od 2008 – członek Głównej Komisji Rewizyjnej Polskiego Towarzystwa Geograficznego;
    a od 2013 wiceprzewodnicząca;
  • od 2008 – wiceprzewodnicząca Komitetu Okręgowego Olimpiady Geograficznej;
  • od 2010 – członek Komitetu Głównego Olimpiady Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geograficznego;
  • 2010-2014 – członek komisji zadań Komitetu Głównego Olimpiady Geograficznej, (autorka zadań I etapu OG);
  • 2010-2016 – Przewodnicząca Zespołu ds. Oceny Jakości Kształcenia, w ramach Wydziałowej Komisji Jakości Kształcenia, WNGiG UAM;
  • w 2011 – członek Zespołu ds. wdrożenia Krajowych Ram Kwalifikacyjnych na WNGiG na kierunku Geoekologia;
  • w 2012 – juror w Komisji Rejonowej Wojewódzkiego Konkursu Geograficznego dla gimnazjów województwa wielkopolskiego;
  • w 2013 – juror w Komisji konkursowej Międzyszkolnego Konkursu Geograficznego Obieżyświat;
  • od 2014 – organizator i juror Wojewódzkiego Konkursu Geograficznego Obieżyświat;
  • 2013-2016 – Pełnomocnik Dziekana WNGiG ds. współpracy ze szkołami podstawowymi, gimnazjami i szkołami średnimi;
  • od 1.09.2016-21.12.2019 – zastępca Dyrektora Instytutu Geoekologii i Geoinformacji ds. dydaktycznych;
  • od 1.10 2016 – członek Zespołu Ekspertów MEN do prac nad tworzeniem Podstaw Programowych kształcenia ogólnego geografii na wszystkich poziomach edukacyjnych;
  • od 1.12.2018 – kierownik Projektu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój finansowanego przez NCBiR, pt. Nowoczesny program kształcenia przygotowujący studentów geografii do roli nauczyciela XXI wieku;
  • od 1.02.2019 – kierownik Projektu w ramach partnerstwa; Szkoła Ćwiczeń w Suchym Lesie – WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE; program POWER.

Członkostwo:

  • Polskie Towarzystwo Geograficzne;
  • Stowarzyszenie Geomorfologów Polskich;
  • Working Group on Small Catchments of International Association of Geomorphologists;
  • Komitet Nauk o Ziemi PAN.

Nagrody:

  • Nagroda indywidualna III stopnia za działalność dydaktyczną, UAM, 2011;
  • Nagroda zespołowa II stopnia za działalność organizacyjną, UAM, 2011;
  • Nagroda indywidualna III stopnia za działalność dydaktyczną, UAM, 2013;
  • Nagroda zespołowa II stopnia za działalność organizacyjną, UAM, 2014;
  • Nagroda zespołowa II stopnia za działalność dydaktyczną, UAM, 2016;
  • Medal Komisji Edukacji Narodowej, 2017;
  • Nagroda indywidualna I stopnia za działalność dydaktyczną, UAM, 2018.

Podziękowania:

  • Podziękowanie J.M. Rektora Akademii Pedagogicznej w Krakowie prof. dr hab. M. Śliwy za udział w pracach nad doskonaleniem systemu kształcenia nauczycieli w Polsce
    i modernizację procesu dydaktycznego w uczelniach kształcących nauczycieli na poziomie akademickim, 2000;
  • Podziękowanie od Zarządu Poznańskiego Stowarzyszenia Oświatowego i Dyrektora Kolegium Edukacyjnego za przyjęcie patronatu nad Międzyszkolnym Konkursem Geograficznym Obieżyświat organizowanym przez Poznańskie Stowarzyszenie Oświatowe, 2012;
  • Podziękowanie Dziekana prof. dr hab. inż. M. Marciniaka WNGiG za zaangażowanie
    w działalność na rzecz WNGiG za coroczną organizację praktyk pedagogicznych dla studentów WNGiG, 2012;
  • Podziękowanie Dziekana prof. dr hab. inż. M. Marciniaka WNGiG za zaangażowanie w rzecz WNGiG za pracę na rzecz rozwoju Dydaktyki Geografii i prace w Komitecie Organizacyjnym Olimpiady Geograficznej, 2012;
  • Podziękowanie od T. Kaysera (Zastępcy Prezydenta Miasta Poznania) i L. Łangowskiego (Dyrektora Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT) za wkład w realizację podręcznika dla nauczycieli i edukatorów pt. Dziedzictwo kulturowe Ostrowa Tumskiego w Poznaniu, 2013;
  • Liczne podziękowania od szkół i nauczycieli geografii i przyrody za przeprowadzanie wykładów i warsztatów metodycznych

Do ważnych wyróżnień należy umieszczenie biogramu Iwony Piotrowskiej w Suplemencie Słownika Biograficznego Polskich Dydaktyków Geografii (Piskorz S., Tracz M., red., 2000, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków) oraz w Nowym Słowniku Biograficznym Polskich Dydaktyków Geografii (Piskorz S., Tracz M., red., 2015, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej w Krakowie).

Zainteresowania:

Muzyka, teatr, kino, poezja, podróże geograficzne, wielowymiarowe odkrywanie uroków świata.